Hoe gezond is zwarte chocolade?

Ben jij stiekem ook wat verslaafd aan pure chocolade? Kan je de verleiding moeilijk weerstaan? Je bent zeker niet de enige. Pure of zwarte chocolade is voor heel veel mensen de ultieme guilty pleasure. Dat schuldgevoel mag je gerust achterwege laten, want af en toe genieten van pure chocolade kan geen kwaad, integendeel! Lees snel verder om te ontdekken waarom.

Holy cacao



Iedereen weet dat cacao dé basisgrondstof is voor chocolade. Wat niet iedereen weet, is dat cacao vol nuttige voedingsstoffen zit. Het is een bron van mineralen, bevat tal van vitaminen en heel wat antioxidanten. Rauwe cacao hoort zelfs thuis in het lijstje van superfoods.  

Om chocolade te maken, wordt de pit van de cacaoboon gefermenteerd, gedroogd en daarna gebrand en gemalen. Uit die cacaomassa wordt alle cacaoboter geperst, de restanten worden gemalen tot cacaopoeder. Cacaoboter en cacaopoeder zijn de twee hoofdingrediënten van chocolade. Het goede nieuws? Cacaopoeder bevat niet alleen tal van gezonde voedingsstoffen, maar ook heel veel antioxidanten. Bovendien is het vrij caloriearm.

Daarom heeft – af en toe – chocolade eten best wat gezondheidsvoordelen. We zetten de voornaamste even op een rijtje:

  • Beter functionerende bloedvaten

    Chocolade verbetert de elasticiteit van je bloedvaten. Het doet ook je goede cholesterol stijgen en de slechte dalen. Daarbovenop gaan de aanwezige antioxidanten nog heel wat andere klachten en ziektes tegen. Je zou voor minder een stuk chocolade eten.

  • Natuurlijke bescherming tegen uv-licht

    Het is geen volwaardige vervanger voor je zonnecrème, maar het beschermt je huid wel extra tegen de schadelijke stralen van de zon. Eet dus gerust regelmatig een chocolaatje. Wat extra weerstand kan nooit kwaad, toch?

  • Heerlijk hersenvoer 

    Ook je hersenen hebben baat bij het af en toe eten van chocolade. Het is namelijk gunstig voor je geheugen. Drink daarom eens een warme choco in plaats van koffie tijdens het studeren.

  • Een zoete troost

    Verlang je na een moeilijke dag vaak naar een stuk chocolade? Dat is geen toeval. Wanneer je het eet, komen er echt gelukshormonen vrij. Je humeur verbetert, je bent meteen vrolijker én het vermindert stress. Kortom: het geeft je de troost die je nodig hebt.



Donker, donkerder, donkerst

Er bestaan in totaal 4 chocoladesoorten: pure chocolade, melkchocolade, witte chocolade en (misschien minder bekend) rauwe chocolade. Wie echt wil profiteren van de positieve voedingswaarde van chocolade, kiest beter voor een zo puur mogelijke chocolade (minimum 70% cacao) of rauwe chocolade. Want hoe donkerder, hoe minder suikers. Hoe minder suikers, hoe meer antioxidanten. En hoe meer antioxidanten, hoe gezonder. Geniet dus gerust – met mate natuurlijk – van dat stukje verrukkelijke, kwalitatieve, pure chocolade.


A chocolate a day keeps the doctor away


Bij FSTVL Deinze en Aalter hebben we een overheerlijk, ambachtelijk chocoladeaanbod. Voor elk wat wils, ook voor wie geen donkere chocolade lust. Van repen tot pralines en figuren. Begin je al te watertanden? Spring dan zeker eens binnen. Op zoek naar gepersonaliseerde chocolade? Neem gerust contact met ons op. We maken met plezier originele chocoladecreaties op maat van jouw wensen.

Hoe gezond is zwarte chocolade?

Bericht delen:

Gerelateerde berichten

Coming soon: de FSTVL webshop

Lees meer

Binnenkort bij FSTVL: suikervrije ijsjes!

Lees meer

Geniet van een heerlijke koffie in onze ijssalons

Lees meer